پارک کوهسنگی مشهد

پارک کوهسنگی مشهد در میان گردشگران شهرت زیادی دارد و برای داشتن یک روز مفرح در تور مشهد انتخاب ایده آلی است.

پارک کوهسنگی مشهد در دل دو رشته کوه سنگی کم ارتفاع در جنوب غربی شهر مشهد جای گرفته که به شکل مثلثی دیده می شود. بر فراز این کوه ها شهر زیر پای شماست و چشم انداز زیبایی از باغ های مشهد و حرم مطهر دیده می شود. به ویژه هنگام غروب گردشگران تور مشهد ناظر منظره رویایی در مقابل دیدگان خود خواهند بود .

پارک کوهسنگی مشهد در میان جاذبه های تفریحی مشهد از قدمت بالایی برخوردار است. تاجگذاری شاه عباس در سن 16 سالگی  توسط مرشد قلی استاجلو در سال 1047 در قسمتی که به ایوان کوهسنگی معروف است، صورت گرفت. میرزا ابراهیم رضوی در زمان حکومت شاه صفی در این محل برای خود مقبره ای ساخت. در کنار آرامگاه میرزا رضوی، هفت قبر دیگر وجود دارد که می توان به مقبره شیخ اسدا…. یزدی، آقا میرزا عسکری رضوی و نیز فقیه ربانی شیخ سیف الله ایسی و جمعی از مریدانش اشاره کرد. همچنین مصالح مقبره نادرشاه، از سنگ‌های سخت خارا یا گرانیت کوهسنگی که به سنگ هرکاره شهرت دارد، می باشد.

پارک کوهسنگی مشهد تا سال ۱۳۱۰ با همان ساختار طبیعی به عنوان منطقه ییلاقی با کوه های سهل الصعود و باغ های سرسبز، آب و هوای لطیف و چشم اندازهای طبیعی، اقامتگاه سیاحتی محسوب می شد. در این سال با ایجاد بعضی از امکانات سیاحتی مانند استخر و جاری شدن قنات، بر وسعت و اهمیتش افزوده شد و در سال ۱۳۱۸ با احداث ساختمانی دو طبقه توسط مهندسان آلمانی و جدول کشی حاشیه خیابان و نرده کشی و گلکاری به صورت پارک طبیعی در آمد. شهردار وقت شهر میلان ایتالیا، تعدادی مجسمه را به شهردار مشهد هدیه کرد که دو عدد شیر سنگی مقابل درب ورودی نصب گشت و دو مجسمه انسانی در کنار استخر و روبروی رستوران و تالارش نصب شد. البته مجسمه های انسانی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی برداشته شدند. در سال ۱۳۴۰ شمسی و با گسترش شهر مشهد، پارک کوهسنگی مشهد توسط خیابانی عریض، موسوم به خیابان کوهسنگی، به بدنه اصلی شهر مشهد متصل شد.

با طرح های توسعه شهر مشهد، پارک کوهسنگی مشهد به مجموعه تفریحی گردشگری تبدیل شد. در طرح توسعه این مجموعه، مشاور طرح، باغ های هفت گانه شامل باغ پذیرایی، باغ فرهنگی، باغ سنگی، باغ طبیعی، باغ آرامگاه، باغ ورزشی و باغ تفریحی را پیشنهاد کرد. همچنین ایجاد دریاچه مصنوعی و جزیره پرندگان در میان آن، احداث باغ موزه طبیعی، ایجاد رستوران‌های مختلف بر فراز کوه و کنار دریاچه، ساخت دو شهر بازی تابستانی و سرپوشیده از برنامه های آتی این مجموعه است. به دنبال طرح های توسعه مجموعه در سال های اخیر اقداماتی در جهت بهبود امکانات رفاهی و تفریحی انجام شده و برای زیبا سازی آن تلاش های زیادی صورت گرفته است به عنوان مثال می توان به نورافشانی اشاره کرد.

 

اولین باغ وحش مشهد در ضلع غربی پارک کوهسنگی مشهد  ایجاد شده بود که بعد از انقلاب تخلیه و هم اکنون در محل آن یک آسمان خراش ساخته شده است. پس از هشت سال دفاع مقدس بر بالای کوه 8 شهید گمنام را دفن کردند که به این کوه ها قداست و معنویت خاصی بخشیده است. از آن زمان به بعد این کوه ها با نام جبل النور هم شناخته می شوند. از مسیر اصلی که بر قله صعود می کنید شاهد عقب نشینی در کنار آبشار کوچکی هستید که اقامه نماز و دعاهایی اعم از ندبه، کمیل، توسل در آن محل برگزار می شود.

همچنین مهندسان با ساختمان موزه بزرگ خراسان، با الگوبرداری از بنای هارونیه و عمارت خورشید، در پارک کوهسنگی مشهد ساختمانی طراحی کرده اند که موزه بزرگ خراسان رضویه نام دارد و در آن اشیای قدیمی به نمایش گذاشته شده است.

 

پارک کوهسنگی مشهد یکی از تفرجگاه هایی است که در ایام مختلف سال با استقبال گردشگران تور مشهد مواجه است. این پارک در مجاورت بافت شهری و بخشی از جاده کمربندی که جاده آسیایی نام دارد، قرار گرفته است. گردشگران تور مشهد می توانند از ایستگاه راه آهن با اتوبوس یا تاکسی به کوهسنگی بروند. از فرودگاه و پایانه اتوبوس های مسافربری هم که فاصله کمی با این پارک دارد می توان با تاکسی به این پارک رفت.