نقش رستم شیراز

نقش رستم شیراز یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری شیراز به شمار می رود که سهم موثری در جذب گردشگران تور شیراز چه داخلی و چه خارجی دارد.

 

 نقش رستم شیراز مجموعه ای است تاریخی واقع در کوه حاجی آباد در شمال مرودشت که در 6 کیلومتری شمال تخت جمشید ( پرسپولیس ) قرار دارد و در شمال شرقی آن، آرامگاه کوروش بزرگ ( پاسارگاد ) جای گرفته است.  نقش رستم شیراز، مجموعه ای است ارزشمند از آثار دوره های عیلامی، هخامنشی و ساسانی. قدیمی‌ ترین نقش موجود در نقش رستم منسوب به دوره عیلامی است که بعد ها بهرام دوم اقدام به محو کردن آن نمود و نقش خود و درباریانش را جایگزین آن کرد و تنها قسمتی از نقش پیشین که مربوط به ایزد و ایزد بانو بود را باقی گذاشت . نقش پیشین ایزد و ایزد بانو را بر روی تختی که پایه‌ های آن به‌ صورت مارهای پیچیده است، نشان می‌داد که در سمت راست و چپ آن ها اشخاص دیگری ایستاده بوده ‌اند. در تصویر سمت راست، پیکر کامل مردی با ریش و موی بلند و کلاهی گرد با بندی بسته شده و ردایی بلند، نقش شده‌ بود که به حالت احترام، دست ‌هایش را به سینه گذاشته و در آن‌ سوی نقش، اثر بانویی مشخص بود که با چهره ای ظریف تاجی کنگره‌ دار بر سر نهاده و این‌ دو که همان شاه و ملکه هستند در پیشگاه ایزد و ایزد بانو در حال نیایش بوده ‌اند. بناهای دوره هخامنشی شامل کعبه زرتشت که در آن کتاب اوستا و گنجینه درباری نگهداری می شده است، آرامگاه داریوش بزرگ، سنگ‌ نوشته های آرامگاه داریوش بزرگ، آرامگاه خشایار شاه ( ولیعهد و جانشین داریوش بزرگ )، آرامگاه اردشیر یکم ( نوه داریوش بزرگ و فرزند خشایار شاه ) و آرامگاه داریوش دوم است. درهای ورودی آرامگاه ها، مربع شکل بوده و در دوران باستان به وسیله سنگ های بزرگی که در پشت در قرار می گرفته است، قفل می شده اند. در کتیبه ای که در بالای آرامگاه داریوش بزرگ وجود دارد به خط میخی به اندیشه های داریوش بزرگ اشاره شده است و عنوان می کند که اهورامزدا را ستایش می کند. داخل آرامگاه داریوش، ۹ تابوت سنگی وجود دارد که محل دفن این پادشاه، ملکه و بستگان وی می باشد. آثار مربوط به دوره ساسانی شامل اهورامزدا و اردشیر بابکان، سنگ نگاره پیروزی بهرام دوم، پیروزی شاپور بر امپراطوران روم، آناهیتا و نرسی، نبرد هرمز دوم و نقش نیمه‌ تمام آذرنرسه، نبرد شاپور دوم و صفحه تراشیده بی‌ نقش هستند.

مجموعه این آثار کهن در کنار هم به نقش رستم شیراز ارزش تاریخی مضاعفی بخشیده است. گردشگران تور شیراز برای رسیدن به این مکان می توانند در پایانه شیراز سوار مینی بوس های مخصوص این مسیر شوند. شایان ذکر است ساعت بازدید از نقش رستم شیراز در فصول بهار و تابستان از ساعت 7:30 الی 18:30 و در فصول پاییز و زمستان از ساعت 8 الی 17 می باشد. به گردشگران و مسافران تور شیراز یادآور می شود نقش رستم شیراز در روزهای 9 و 10 محرم، 28 صفر، 21 رمضان، 25 شوال و 14 خرداد تعطیل است. ضمن آن که بازدید از این مجموعه در روز ششم مهر ماه رایگان است.