معرفی موزه های آستان قدس رضوی مشهد

موزه ها از جمله مهم ترین مراکز فرهنگی در دنیا هستند و اعتبار آنها در شناخت مراحل تکامل جامعه بشری و تاریخ بی همتاست.موزه های آستان قدس رضوی از نظر آثار نفیس هنری و شاهکارهای دوره سلجوقی،نادری،صفوی و قاجاری در نوع خود کم نظیر است.

قرآن های قدیمی در موزه های آستان قدس رضوی مشهد:

از آثار دیدنی این  موزه های آستان قدس رضوی مشهد مجموعی ای از قرآن های قدیمی است.قدیمی ترین قران موجود،قرانی معروف به قران ابن کثیر است که در سال 393 هجری توسط علی بن منصوربن محمدکثیر وقف آستانه گردیده و بر روی پوست آهو نوشته شده است.قران دیگری نیز در موزه که منسوب به حضرت امیر و به خط کوفی است که واقف آن شاه عباس صفوی و وقف نامه آن به دستخط شیخ بهایی است،قران بایسنقری نیز که از آثار بی مانند بایسنقر میرزا پسر شاهرخ تیموری است و همچون دست نوشته های او بر روی کاشی ها از شاهکار های هنر خط اسلامی است.طول هر صفحه از قرآن بایسنقری 180 سانتی متر است.یکی دیگر از قران ها،قرانی منسوب به امام حسن(ع) است و به شکل بیاض با 122 ورق از پوست می باشد که واقف آن شاه عباس است و وقف نامه پان به خط شیخ بهایی است.

موزه مرکزی آستان قدس رضوی

این موزه در سال 1324 خورشیدی افتتاح و در سال 1356 به ساختمان فعلی منتقل گردید. موزه مرکزی در ضلع شرقی صحن مطهر امام خمینی قرار دارد و مساحت آن 1500 متر مربع است و دارای آثار نفیسی برای بازدیدکنندگان می باشد.

موزه قران و نفایس آستان قدس رضوی:

این موزه در سال 1364 افتتاح گردیده است و مجموعه ای از قران های نفیس و به خط ائمه اطهار (ع) و استادان بزرگ تاریخ خوشنویسی چون یاقوت مستعصمی، بایسنقرمیرزا،استاد عبدالقادر حسینی شیرازی و استاد تبریزی در آنجا نگهداری می شود.بازدید این موزه برای هنرمندان و علاقه مندان به سیرو تحول هنر خوشنویسی و تذهیب در ایران بسیار ارزشمند است .

موزه هدایای مقام معظم رهبری:

این موزه شامل هدایا و اشیا نفیسی است که توسط روسای جمهوری کشورهای مختلف و شخصیت های علمی و فرهنگی به مقام رهبری اهداء شده است.

موزه تمبر آستان قدس رضوی مشهد:

این موزه تمبر شامل پنجاه هزار قطعه تمبر خارجی و ایرانی نفیس است که نهصد قطعه آن به عنوان نمونه از 183 کشور جهان به نمایش گذارده شده است.این موزه در سال 1369 افتتاح گردیده است.

موزه تخصصی فرش آستان قدس رضوی:

موزه فرش در دو سالن با 800 متر مربع فضا در سال 1377 افتتاح گردید و در آن 34 تخته فرش با قدمت حداکثر 500 سال به نمایش گذارده شده است.موزه فرش گنجینه ای از هنر اصیل ایرانی را در طی صدها سال به نمایش می گذارد.این موزه در ضلع شرقی صحن امام دایر شده است.

موزه تاریخ مشهد :

مشهد دارای تاریخی 1200 ساله است.قدمت و صلابت فرهنگی،تاریخ طولانی،بناهای تاریخی و اماکن مذهبی در قالب نقاشی و عکس به بیننده فرصت مرور گذشته این سرزمین را می دهد .این موزه در اواخر سال 1372 ایجاد گردیده است.