مراسم نقاره زنی در حرم مطهر

مراسم نقاره زنی در دو نوبت،نیم ساعت به غروب و نیم ساعت به طلوع آفتاب،و در ماه رمضان نیز سه ساعت مانده به به اذان صبح برای توجه روزه گیران نقاره نواخته می شود.

در سال 860 هـ.ق بابر پسر بایسنقربن شاهرخ از هرات به زیارت مشهد آمد و در باغ حرم (صحنهای فعلی) نقاره ای برپا کرد تا نوبت زنند.از این هنگام به رسم دربارهای سلاطین نوبت زدن (نقاره زدن) مرسوم گردید و هنوز پیش از طلوع و غروب آفتاب و اعیاد مذهبی و شب های ماه رمضان به جز ایام سوگواری نقاره می زنند.

نقاره زنی

در سر درب شرقی صحن کهنه نقاره خانه حضرتی از زمان شاه عباس کبیر موجود بوده است و بنای کنونی در زمان تصدی دکتر شادمان در آستان قدس ساخته و کاشی کاری شده است.

نقاره-زنی

از دوره صفویه تا کنون دو نوبت،نیم ساعت به غروب و نیم ساعت به طلوع آفتاب،و در ماه رمضان نیز سه ساعت مانده به به اذان صبح برای توجه روزه گیران نقاره نواخته می شود.

نقاره-زنی

علی شاه،جانشین و برادرزاده نادرشاه افشار پس از قتل نادر مدت کوتاهی به سلطنت نشست و در ماه رمضان 1160 قمری تمام موقوفات آستان قدس رضوی  را طبق طوماری همراه املاکی از خود وقف آستان قدس نمود.در این طومار که به طومار علیشاهی معروف است،جهت نقاره خانه یک رییس و 12 نفر نقاره چی که عمله شکوه نامیده می شوند تعیین کرده است.در این طومار حتی وجهی جهت هزینه پوست گاوی که برای طبل نقاره خانه لازم است،تعیین شده است.اگرچه مراسمی همانند مراسم آوردن آب جهت سقاخانه از دهانه قنات سناباد و تشریفات خاص اولین دفعه ای که برای سقاخانه یخ می آورده اند،منسوخ شده است.اما هنوز آدابی مانند تشریفات بستن و گشودن درها،آداب خدمت در آستان قدس رضوی و مراسمی که شب های عاشورا و آخرین شب ماه سفر انجام می شود،با دقت و همت خاصی اعمال می گردد .

مراسم اطعام نیز هر روزه با بلیت های رایگانی که در اختیار زوار قرار داده می شود،انجام می گیرد.برای تبرک نیز مقداری برنج و نمک به صورت بسته بندی میان زائران تقسیم می شود.

ویدیویی از نقاره زنی در حرم مطهر

رزرو آنلاین تور مشهد