مجتمع فرهنگی امام رضا مشهد

مجتمع های فرهنگی و هنری در منسجم نمودن فعالیت های فرهنگی و هنری نقش بسزایی دارند. این انسجام از سردرگمی هنرمندان و هنردوستان و هدر رفت بی جهت سرمایه و زمان جلوگیری خواهد کرد .

با توجه به نیازی كه احساس می ‌شد ، مسئولان استان خراسان رضوی درصدد ایجاد مكانی برای استقرار انجمن ‌ها ، تشكل ‌ها و موسسات مختلف فرهنگی هنری شهر مشهد بودند ، به همین منظور مجتمع فرهنگی امام رضا  22 بهمن ماه 1379 در جهت حمایت از هنرمندان شهر مشهد توسط اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی و با مساعدت شهرداری مشهد در محل پارک ملت  این شهر احداث گردید .
هنر دوستان مشهدی و یا حتی مسافران و گردشگران تور مشهد که به منظور تفریح به پارک  ملت می آیند هم می توانند از فضای فرهنگی ایجاد شده به تناسب علایق خود به نحو شایسته ای بهره مند گردند .
 
در حال حاضر تعدادی از انجمن ها از قبیل هنرهای تجسمی ، خوشنویسی ، موسیقی ، سینمای جوان ، فیلم نامه نویسان ، عکاسی ، انیمیشن ،‌ داستان نویسی ، شعر و ادب و انجمن بانوان در آن مشغول به فعالیت می باشند . همچنین مركز تربیت مدرس قرآن كریم ، كتابخانه شهید باهنر ،‌ كتابخانه تخصصی دفاع مقدس ، موسسه سینمایی فارابی و مركز تخصصی فعالیت های قرآنی هم در این مجتمع مستقر می‌باشند . قبل از بهره ‌برداری از مجتمع فرهنگی امام رضا ، این انجمن ‌ها پراكنده بودند و برخی در مكان ‌هایی مستقر بودند كه در شأن آن ها نبود . كانون هنرمندان خراسان رضوی در مجتمع فرهنگی امام رضا تمام انجمن ‌های رسمی فرهنگی هنری را تحت پوشش مالی و اجرایی قرار داده است و یک هیات مدیره متشكل از رؤسای انجمن ‌ها در این كانون فعال می باشد و مدیر عامل این كانون به اجرای مصوبات این هیات می ‌پردازد .
مهم ترین فعالیت انجمن‌ ها مدنظر قرار دادن آموزش می باشد و در این راستا کلاس های آموزشی مختلف در انجمن های گوناگون مجتمع فرهنگی امام رضا برای عموم علاقمندان در بین مجاوران و مسافران تور مشهد برگزار می گردد .
جهت اطلاع شعر دوستان و شاعران جوان یادآور می شود مراسم شب شعر در تالار همایش‌ های مجتمع فرهنگی امام رضا پنج شنبه شب هر هفته از برنامه های هفتگی این مجتمع است .
 وجود هر چه بیشتر فضاها و مجتمع ‌هایی از این دست نیاز مهمی برای شهر مشهد به شمار می رود تا فعالیت های فرهنگی و هنری در این شهر به خوبی هدایت و رشد یابند تا ضمن ارتقای سطح فرهنگی و هنری شهروندان ، محیط های فرهنگی مناسبی هم برای مسافران تور مشهد فراهم گردد تا پایتخت معنوی کشور در جهت توسعه و پیشرفت بعد فرهنگی کل جامعه پیش قراول باشد .