فرودگاه بین المللی کیش

مسافران و گردشگران به کمک پروازهایی که در فرودگاه های کشور و فرودگاه بین المللی کیش صورت می گیرد در کوتاه ترین زمان ممکن به مقصد می رسند. این امر خود موجب افزایش تعداد سفرها شده است.

با توجه به موقعیت جغرافیایی کیش و پتانسیل های طبیعی جزیره برای گردشگران تور کیش از جمله سواحل مرجانی و آب‌ های نیلگون که اطراف آن را احاطه کرده است این منطقه به عنوان منطقه گردشگری انتخاب گشت و به منظور تسهیل حمل و نقل گردشگران داخلی و خارجی ، ساخت فرودگاه بین المللی کیش تصویب و در سال ۱۳۴۷ توسط سازمان عمران کیش احداث آن در قسمت شرقی مرکز جزیره که بلند ترین مکان موجود در  جزیره هم هست آغاز شد.

یکی از علل انتخاب این مکان برای ساخت این فرودگاه، باند نیروی هوایی بود که از قبل در آن منطقه قرار داشت. در سال ۱۳۵۶ و تا قبل از به پیروزی رسیدن انقلاب اسلامی، ساخت فاز ۱ فرودگاه که اصلی ترین ساختمان این فرودگاه محسوب می شد و قسمتی از فاز ۲ فرودگاه به پایان رسید و در ۷ آبان ماه سال ۱۳۵۶ با حضور شخصیت های بالا رتبه وقت اولین هواپیمای مسافربری کنکورد در فرودگاه کیش به زمین نشست و به این ترتیب فرودگاه بین المللی کیش به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز نمود. لازم به ذکر است در همان زمان به دستور دولت، بودجه  بسیار زیادی برای توسعه  جزیره کیش اختصاص داده شد تا به این ترتیب حضور قابل ملاحظه گردشگران تور کیش در این جزیره تضمین گردد.

در ابتدای سال ۱۳۷۳ با تجهیز باند فرودگاه بین المللی کیش به چراغ های مخصوص پرواز در شب، پروازهای شبانه از نقاط مختلف به کیش برقرار شد. اکنون فرودگاه بین المللی کیش با ۲ باند پرواز استاندارد هر یک با طولی برابر ۳۳۶۰ متر که قابلیت پذیرش انواع هواپیما های پهن‌ پیکر را دارد به یکی از مهم ترین ، بزرگ ترین و پر رفت و آمد ترین فرودگاه های کشور تبدیل شده است.

 

هم اینک فرودگاه بین المللی کیش با ۹ میلیون متر مربع مساحت و ۴ ترمینال جهت سرویس دهی هم زمان پرواز های داخلی و بین المللی به فعالیت می پردازد. پرواز های داخلی این فرودگاه پذیرای مسافران تور کیش از تهران، شیراز، مشهد، اصفهان، بندر عباس، کرمان، اهواز، تبریز، یزد، همدان، بوشهر، رشت، کرمانشاه، ساری، کاشان، گرگان، جم، عسلویه، ارومیه و سسندج است . همچنین از این فرودگاه به مقصد دبی و مسقط هم پرواز صورت می گیرد. همچنین لازم به ذکر است که در ۶ ماه نخست سال ۱۳۹۵ شمار مسافران ورودی و خروجی فرودگاه بین‌المللی کیش نسبت به سال گذشته ۱۱ درصد رشد مثبت داشته است و تعداد گردشگران خارجی جزیره کیش در ۶ ماه نخست سال ۱۳۹۶ برابر با ۲۴ هزار و ۷۹۶ نفر بوده است که با ۳۴۵ پرواز وارد کیش شده اند.

امکانات فرودگاه بین المللی کیش

در فرودگاه بین المللی برای مسافران تور کیش امکاناتی از قبیل اورژانس پزشکی، رستوران، پارکینگ، خدمات حمل و بسته بندی بار، خدمات بانکی و صرافی، خدمات پستی و همچنین فروشگاه های مخصوص برای خرید سوغاتی های جزیره کیش و یا خرید های دیگر وجود دارد. ضمن آن که از فرودگاه بین المللی کیش به مرکز شهر کیش یا هر مقصد دیگر انواع وسایل نقلیه حمل ‌و نقل عمومی با نرخ مصوب به ارائه خدمات می پردازند.