غار خربس قشم

کشور ایران به جهت موقعیت جغرافیایی و اقلیم خاص خود از تاریخی پرفراز و نشیب و جالب برخوردار است. در گوشه گوشه این خاک، آثار بی‌نظیری به چشم می خورد. یکی از این مکان‌های دیدنی غار خربس در جزیره قشم است که با معماری صخره‌ای تحیر هر بیننده را برمی‌انگیزد.

غار خربس قشم که یکی از عجایب هفتگانه قشم است جلوه ای متفاوت از سرزمین ما ایران می باشد و گردشگران تور قشم با بازدید از آن سفری به تاریخ را تجربه خواهند کرد. این غار نمونه‌ای از پدیده‌های طبیعی است و مجموعه‌ای از حفره‌هایی کوچک در دل یک کوه می باشد که از پدیده‌های کهن زمین‌شناختی به شمار می‌رود.  غار خربس قشم دنباله چین ‌خوردگی‌های رشته ‌کوه‌ زاگرس می باشد که در هزاره‌ های گذشته پدید آمده است. در واقع این غار محل اتصال کوهستان و دریا می باشد و دورادور آن را تپه‌ی های مرجانی کوتاه و بلند فرا گرفته است. به طور کلی ارتفاع دیوارهای صخره ای این غار چیزی حدود 20 تا 30 متر می باشد. غار خربس قشم از دوره های گذشته تا به امروز، در گذر زمان دستخوش تغییرات زیادی شده است. مرور زمان و فروکش کردن آب دریا موجب ایجاد حفره های تودرتو در این غار شده است. در طول زمان هم کنده کاری‌هایی روی آن صورت گرفته است. با این وجود غار خربس قشم به‌ویژه ازنظر فضاهاى درونى، شکل و طرح اولیه خود را حفظ کرده و به همان صورت کهن خود باقى ‌مانده است طوری که می توان آثار حضور با شکوه تمدن های مختلف را در آن به وضوح مشاهده کرد. غار خربس قشم تاریخی کهن و دیرینه دارد و قدمت طولانی آن به دوران حکومتی مادها بازمی گردد که گویای حضور باشکوه هزار ساله تمدن های مختلف در درون آن است.


 

در مورد کاربرد غار خربس قشم در آن زمان نظریه‌های متعددی وجود دارد. برخی معتقدند در دوره مادها از این غار به عنوان پرستشگاه مهر و الهه‌ میترا استفاده می‌شد. گفته می‌شود از تالار غار برای برگزاری مراسم یادبود اموات استفاده می‌کردند. روایتی دیگری مطرح است که پس از این که مردم این منطقه پیرو آیین زرتشت شدند از آن به عنوان استوادان استفاده می‌کردند، یعنی جایی که استخوان‌های مردگان را در آیین زرشت نگه می‌دارند. نظریه‌ دیگری وجود دارد که از پنا‌هگاه بودن این غار حکایت دارد و مردم بی‌دفاع در زمان خطر حمله‌ دزدان دریایی در آن پناه می گرفتند.


 

چشمه ها و روزنه هایی در قسمت های شمال و جنوب غار خربس قشم به وجود آمده اند. غار خربس قشم 9 روزنه دارد. این روزنه ها تأمین بخش قابل ملاحظه ای از نور و روشنایی درون غار را بر عهده دارند. 6 روزنه در قسمت بالایی غار، 2 روزنه در وسط و 1 روزنه در ناحیه پایینی قرار دارد. پشت این روزنه ها یک تالار بزرگ احداث شده است که گردشگران تور قشم به محض ورود به درون آن متوجه دو عدد طاقچه که گویا برای جاچراغی تعبیه شده اند خواهند شد. باید گفت که امروزه در گوشه هایی از غار به ویژه در قسمت هایی از نواحی سمت راست داخل آن، دهلیزها و دالان های جدید و تازه ساختی توسط هنرمندان سنگ تراش ایجاد شده است تا به کمک آن شناسایی غارهای اصلی آسان تر باشد.

به نقل از بومیان ارتفاعات صخره ای غار خربس قشم محل سکونت یک جفت عقاب ماهیگیر که از گونه های نایاب و بسیار مرغوب در جهان است، می باشد. بعضی هم می گویند حفره های زیرین و گوشه های تاریک غار، محل سکونت خفاش های نایاب دو موشی است که نسل این نوع خفاش ها در ایران در حال انقراض است.

غار خربس قشم در پانزده کیلومتری قشم، در سمت راست جاده قشم به روستای خربس و روستای رمچاه قرار دارد و تنها راه دسترسی گردشگران تور قشم از این جاده است. زمان بازدید از این غار هر روز از ساعت هشت صبح تا غروب آفتاب می باشد. از آنجا که محوطه غار خربس قشم فضایی باز و فاقد پوشش گیاهی است، بهتر است گردشگران تور قشم برنامه بازدید از این غار را به ساعات ابتدایی صبح یا در نزدیکی غروب موکول کنندکه تابش آفتاب شدید نباشد.