دره ستارگان قشم

دره ستارگان قشم، یکی از شاهکارهای کم نظیر طبیعت در جزیره به شمار می رود که به عنوان یکی از عجایب هفتگانه قشم هر ساله گردشگران بسیاری را به سوی خود جذب می‌کند.

دره ستارگان قشم که با قدمتی در حدود ۲ میلیون سال توجه گردشگران تور قشم را به خود معطوف نموده بر اثر فرسایش خاک، سنگ و ماسه ناشى از باد و باران پدید آمده است. به دره ستارگان قشم در گویش محلی استاره افته و گاهى استار افتیده گفته می شود. افسانه ای در میان بومیان فرود ستاره اى از آسمان را علت پیدایش اشکال گوناگون بیان می کند. این افسانه از بالا آمدن خاک این منطقه بر اثر برخورد ستاره و سپس خشک شدن مناطق بالا آمده به هر شکلی که بوده‌اند حکایت دارد. با تاریک شدن هوا، صداهایی بر اثر وزش بادهای تند و گردش هوا در لابه لای ستون ها و حفره های این دره به گوش می رسد، برخی از اهالی بر این باورند که منشأ این صداها، رفت و آمد شبانه ارواح و اجنه در این محل است. اما در حقیقت زیبایی دره ستارگان قشم شب هنگام دو چندان است چرا که ستارگان تا سرحد امکان به زمین نزدیک می شوند. دره ستارگان قشم حاصل پدیده کم نظیر زمین شناسى است که در واقع تنها مورد موجود از این دست عارضه‌ زمین‌شناسی در آسیا است که در تنها ژئوپارک خاورمیانه یعنی ژئوپارک قشم به چشم می خورد. مشابه این اشکال زمین شناسى را فقط می توان در کشور آمریکا مشاهده نمود. لازم به ذکر است دره ستارگان قشم به عنوان بخشى از ژئوپارک جزیره قشم جزو آثار طبیعى در سازمان یونسکو به ثبت رسیده است.

دره ستارگان قشم در واقع یک ناحیه فرسایش یافته از سوى آب هاى سطحى، رگبارهاى فصلى و تندبادها است که بر اساس تحقیقات به دوره‌ زمین‌شناسی سنوزوئیک تعلق دارد. فلات اولیه این دره در بخش شمالى هنوز به صورت کم و بیش دست نخورده باقى مانده است و در ارتفاع بین ۷ تا ۱۰ مترى از کف دره قرار دارد و جنس آن ماسه سنگ با سیمان آهکى سست و پر از پوسته هاى فسیلى است. در این دره مخروط هاى نوک تیز، ستون ها و ستونک هاى فرسایشى، آرک ها و تیغه ها و دیواره هاى نوارى هم به چشم می خورد. به دلیل سست بودن جنس لایه ها، انتظار می رود که پس از هر بارندگى شدید که البته به ندرت هم اتفاق مى افتد تغییرات محسوسى در شکل ظاهری دره ایجاد شود. در گوشه و كنار ستون ها راه هاى تنگ و باریک و گاه پهن و وسیعی وجود دارد که با نظم خاص خود گردشگران تور قشم را متحیر خواهد کرد. دیواره های دره ستارگان قشم از دو جنس متفاوت تشکیل شده اند که یکی لایه ای ضخیم است و دیگری لایه ای نازک. لایه ضخیم با جنسی نرم و طیف رنگی از کرم تا خاکستری روشن در زیر لایه نازک که به نسبت سخت و دارای طیف رنگی سفید تا خاکستری تیره می باشد، قرار دارد. لایه نازک رویی مقاوم است و از لایه زیرین که ضخامت بیشتر دارد اما سست است و در برابر فرسایش سریع تخریب می شود محافظت می کند، سختی و مقاومت لایه رویی به خاطر وجود نوعی آهک در ترکیبات خاک این لایه است. اگر قسمتی از لایه رویی از بین برود و یا شکافی داشته باشد، لایه زیرین به سرعت فرسایش یافته که خود سبب به وجود آمدن دره های کوچک و شکاف های مختلف خواهد شد. به گردشگران تور قشم پیشنهاد می شود حتما بازدید از دره ستارگان قشم را در برنامه های سفر خود قرار دهند.

گردشگران تور قشم برای رفتن به دره ستارگان قشم باید از شهر قشم به سمت جنوب و پس از آن به سمت غرب جزیره حرکت نموده و پس از طی کردن مسافتی حدود ۵ کیلومتر، وارد جاده‌ فرعی که در سمت راست ایشان قرار دارد شوند و به سمت روستای برکه خلف حرکت کنند. پس از طی مسافت کوتاهی در این مسیر به روستا خواهند رسید که با عبور از آن و طی مسافت کوتاهی در این جاده‌ خاکی به گیشه بلیت فروشی می رسند.