تنگه چاهکوه قشم

تنگه چاهکوه قشم یکی از زیباترین و بکرترین جاذبه های گردشگری قشم است. به طوری که نه فقط علاقمندان به طبیعت گردی بلکه هر بیننده ای را سر ذوق می آورد تا آنجا که بی اختیار لب به تحسین خالق آن خواهد گشود.

تنگه چاهکوه قشم یکی دیگر از عجایب هفتگانه قشم است که نمایشی از فرسایش سنگ های رسوبی را در مقابل دیدگان گردشگران تور قشم به تصویر کشیده است. پیشنهاد می‌کنم در تور قشم بازدید از تنگه چاهکوه قشم را در صدر لیست‌ گشت‌ و گذارهای خود قرار دهید.

 تنگه چاهکوه قشم در بخش شهاب از توابع شهرستان قشم، در کنار روستای چاهوی شرقی، در بخش غربی ساحل شمالی جزیزه در دل رشته‌کوه‌های سنگی و یکپارچه بخش جنوبی زاگرس قرار دارد. در این منطقه دو دره عمود بر هم به عمق 100 متر به شکل ضربدر برش خورده است و از چهارسو، چهارتنگه با دیواره های بلند دارد که در ابتدا عریض بوده ولی به تدریج از عرض آن کاسته تا جایی که عبور از میان آن دشوار می شود، این در حالی است که ارتفاع دیواره ها همچنان زیاد است و به همین دلیل داخل دره نور کمی وجود دارد. در بعضی قسمت ها فاصله دو دیواره از هم شاید به حدود نیم متر برسد. ورودى دره شمالى جنوبى از سمت شمال عریض تر و کم شیب تر است و شکل کمابیش یو مانندى را نشان مى دهد. هرچه به سمت جنوب پیش مى رویم دره کم عرض تر شده و شیب آن افزایش مى یابد و در انتها به شکل وی درآمده و صعب العبور مى شود. این مشخصات نشان دهنده سیلابى بودن دره است.

در دیواره هاى دره شیارها و خطوط فرسایشى موازى متعددى وجود دارد که بعضی از این شیارها عمق بیشترى پیدا کرده و فرم هاى قاشقى یا قیفى را به خود پرفته است. جنس دیواره ها عمدتاً از ماسه و سنگ آهکى سست بوده و وجود میان لایه هاى مارن قرمز، سیلت و آهک موجب انحلال و فرسایش هاى شدید در این بخش شده است به نحوى که در تمامى طول دیواره دره، حفره های متعدد کوچک و بزرگ نمایان هستند. برخی از این حفره ها با بزرگ تر شدن در طول چند میلیون سال به دالان های جالبی تبدیل شده اند. به نظر می رسد این دره و دره های مشابه اطراف آن مربوط به شکستگی های طاقدیس بزرگی باشند که بر ایجاد گنبد کوه نمکی و غار نمکی قشم هم نقش داشته اند.

بدون شک تنگه چاهکوه قشم با حفره ها و دالان ها و اشکال زیبا و شگفت انگیز در دیواره های خود گردشگران تور قشم را متحیر خواهد کرد. نظیر این پدیده خاص زمین شناسی تنها در معدودی از کشورهای جهان به چشم می خورد مانند آلمان، انگلیس، چین و آمریکا.

گردشگران تور قشم در ورودی تنگه چاهکوه قشم ، تندیسی طبیعی را نظاره گر خواهند بودکه  به "سه سر نگهبان" معروف است. سپس به چهار چاه می رسند که 400 سال پیش توسط ساکنان در ابتدای دره برای تامین آب شیرین اهالی منطقه حفر شده اند. این دره نام خود را از همین چاه‌ها گرفته است که محل انباشت و ذخیره آب هاى جارى شده در دره ها بوده اند. به نظر مى رسد چاه هاى کم عمق آب که مورد استفاده اهالى قرار مى گیرد توسط دست حفارى شده اند اما این حفارى در ادامه حفره های انحلالى عمیق صورت پذیرفته و در واقع نمونه مشهودی از سرمشق بشر از طبیعت است. همچنین در طول دره اصلى و دره عمود بر آن کانال باریک جوى مانندى که به منظور هدایت و انتقال آب دره ها به داخل چاه حفر شده است دیده مى شود که با جاری شدن آب در زمان بارندگی زیبایی تنگه را دوچندان می نماید. پس از گذر از کنار آنها، تندیس ها، حجم ها، کاسه ها و طاقچه ها بر دیواره دره به چشم می خورند. وجود آب در این منطقه موجب حضور 16 گونه جانوری و پرندگان شده است که غزال از جمله گونه های با ارزش آن می باشد. در تابلوی اطلاعات سازمان منطقه آزاد قشم از این تنگه با تعبیر مقدس یاد شده است چرا که برای پیشینیان آب تقدس خاصی داشته است. در حال حاضر هم قداست در این مکان را با خودنمایی قدرت خالق این پدیده شگفت انگیز می توان دریافت.

 

هنگام بازدید از این تنگه از کفش مناسب پیاده روی استفاده کنید. حتی اگر مهارت سنگ نوردی و صخره نوردی را داشته باشید می توانید با هماهنگی مسئولان قشم، قسمت های صعب العبور تنگه چاهکوه قشم را هم فتح کنید.

تنگه چاهکوه قشم چهره‌ دیگری از آسمان کویر را در مقابل دیدگان گردشگران تور قشم ترسیم می کند. اگر به تماشای ستارگان در شب هم علاقمند باشید، در این تنگه یکی از زیباترین صحنه های جهان هستی را نظاره گر خواهید بود. البته در بازدید شبانه در نظر داشته باشید به دلیل نبود امکانات و عدم پوشش دهی آنتن تلفن همراه در درون تنگه، لازم است تا از قبل هماهنگی های لازم را انجام دهید و همراهی راه بلد و آشنا به تنگه را در کنار خود داشته باشید. گردشگران تور قشم در تنگه چاهکوه قشم سوژه‌های نابی هم برای عکاسی خواهند یافت.

  تنگه چاهکوه قشم یکی از جاذبه های ژئوپارک قشم است و تاکنون اقداماتی در حد تایید سازمان یونسکو در این تنگه صورت گرفته است. درخور تأمل است درآمد کشور چین از ۸ ژئوپارک خود که به ثبت جهانی رسیده است، چندین برابر درآمد نفتی ایران می باشد. پر واضح است دستیابی ژئوپارک قشم به جایگاه حقیقی خود نیازمند نگاه ملی است و هماهنگی هر چه بیشتر مابین نهادهای مسئول مانند سازمان محیط زیست، سازمان زمین شناسی، سازمان منطقه آزاد قشم و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را می طلبد.

درون تنگه به منظور جلوگیری از آسیب به جلوه بصری آن هیچگونه امکاناتی در نظر گرفته نشده است اما در ابتدای تنگه پارکینگ، کیوسک نگهبانی، نیمکت، سطل زباله، فروشگاه صنایع دستی و سوغات و در داخل روستای چاهوی شرقی هایپرمارکت، اقامتگاه بومگردی، رستوران و سرویس بهداشتی وجود دارد.

گردشگران تور قشم برای رفتن به تنگه چاهکوه قشم باید از میدان درگهان وارد جاده غربی شوند و بعد از طی ۲۰ کیلومتر در دو راهی دیرستان راه مستقیم را انتخاب کنند. پس از ۱۱ کیلومتر با رسیدن به یک میدان باید وارد اولین جاده سمت راست شوند و بعد از پیمودن ۳۹ کیلومتر پیش از رسیدن به روستای چاهوی شرقی باید وارد راه سمت چپ شوند. بعد از طی حدود ۲ کیلومتر به تنگه چاهکوه قشم خواهند رسید. یادآور می شود راه دسترسی به تنگه چاهکوه قشم آسفالت است و فقط 2 کیلومتر انتهایی مسیر خاکی است.