باغ ملی مشهد

از گذشته تا کنون شهر مشهد به سبب جایگاهی که داشته همواره زائر پذیر بوه و جمعیت زیادی را در خود جای داده است در چنین شهری با این ویژگی پارک ها و باغ ها اهمیتی دو چندان می یابند .

باغ ملی مشهد در مرکز شهر مشهد و در کنار بازار جنت مشهد ، در حاشیه یکی از خیابان های قدیمی و  البته پر تردد شهر که در گذشته ارگ نام داشته و در حال حاضر به نام خیابان امام خمینی شناخته می شود ، واقع شده است . باغ ملی مشهد به عنوان اولین پارک تفریحی مشهد مطرح شده که در سال ۱۳۴۵ شمسی توسط حاج‌ حسین ملک وقف شهرداری مشهد شد و اکنون تحت نظر شهرداری منطقه ۸ مشهد اداره می شود . باغ ملی مشهد به دلیل همان محل استقرار یعنی نزدیکی به ارگ حکومتی شهر مشهد و همچنین قرار گرفتن در مرکز شهر ، در قدیم محل اجرای برنامه های فرهنگی و اجتماعی گوناگون بوده است و از همین رو به جز آن که  همچون سایر باغ ها و پارک ها جایگاهی برای تفنن محسوب می شده است  ، از نقش فرهنگی و اجتماعی هم  در جامعه برخوردار بوده است . ضمن آن که از همان زمان های گذشته تا کنون برای در امان بودن از ازدحام  و دوری از هیاهوی مرکز شهر تنها راه پناه بردن به باغ ملی مشهد می باشد که همچون تنفسگاهی برای مرکز شلوغ شهر به شمار می رود .

باغ ملی مشهد

همان طور که اشاره شد باغ ملی مشهد با فضای با صفای قدیمی و با داشتن آب نماهای زیبا ، گل های رنگارنگ  و درختان سر سبز تفرجگاهی در بطن شهر است که از دیرباز تا کنون در نظر گردشگران و زائران تور مشهد  جلوه داشته است .  یکی از قنات های قدیمی و بسیار مشهور شهر مشهد به نام قنات رکن آباد از میان باغ ملی مشهد می گذرد که در قدیم برای آبیاری باغ از آن استفاده می شده است . قسمت های مختلف این پارک با انواع چنارهای قدیمی و گونه های گیاهی ، چمن و فضای سبز تزیین شده و محل تفرج و تفریح و استراحت شهروندان مشهد و مسافران تور مشهد می‌باشد . همچنین در داخل باغ تندیس مشاهیر علم و ادب و عرفان جهت آشنایی بیشتر عموم مردم نصب گردیده است .

park meli mashhad

اگر چه با گسترش شهر مشهد و احداث پارک های جدید و بزرگ باغ ملی مشهد  که خیلی هم بزرگ نیست دیگر کمتر مورد استقبال  و توجه مردم مشهد یا زائران تور مشهد قرار می گیرد اما باید در نظر داشت که باغ ملی مشهد از حیث زیبایی چیزی کمتر از دیگر پارک ها ندارد . ضمن آن که از پیشینه تاریخی غنی هم برخوردار است .